Go to Top

Kodeks Dobrych Praktyk

Kodeks Dobrych Praktyk w relacjach klient-deweloper

Zasady obowiązujące Dewelopera

I. Przed rozpoczęciem inwestycji:
1.Firma deweloperska będąca członkiem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ( PZFD ) udostępni Klientowi pełne i kompleksowe informacje o projekcie inwestycji, która będzie realizowana, w tym projekt umowy;
2. Firma deweloperska będąca członkiem PZFD zapewni profesjonalną pomoc przy realizacji indywidualnego projektu;
3. Żadna z Firm  deweloperskich będących członkiem PZFD nie podejmie się realizacji projektu, jeżeli uzna, iż nie jest w stanie wykonać planowanej inwestycji terminowo i profesjonalnie;
4. Firma deweloperska powinna zapewnić odpowiednie ubezpieczenie inwestycji;
5. Umowa powinna być sformułowana jednoznacznie i w sposób zrozumiały;
6. Umowa nie może wyłączać lub istotnie ograniczać odpowiedzialności Firmy deweloperskiej będącej członkiem PZFD, oraz określi sankcje za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, będzie respektować zasady równości stron;
7. Umowa powinna zawierać następujące elementy:
a. opis przedmiotu umowy,
b. termin rozpoczęcia realizacji inwestycji,
c. czas realizacji inwestycji,
d. zobowiązanie, iż roboty budowlane wykonywane przez firmy wykonawcze na rzecz  Firmy deweloperskiej będącej członkiem PZFD objęte są rękojmią i co najmniej trzyletnią gwarancją,
e. cenę z podziałem na elementy składowe oraz warunki płatności,
f. informację o zastosowanych materiałach i technologiach użytych do realizacji budowy;

II. Podczas realizacji inwestycji:
1. Firma deweloperska będąca członkiem PZFD  prowadzić będzie prace zgodnie z umową zawartą z Klientem oraz zobowiązuje się na bieżąco informować go o postępach prac, zapewniając w tym celu prawo wstępu na teren budowy;
2. Jeżeli pojawią się  przeszkody lub opóźnienia mogące mieć wpływ na dotrzymanie terminu realizacji  inwestycji, Klient powinien być jak najszybciej poinformowany o tym zdarzeniu;
3. Jeżeli w trakcie realizacji inwestycji powstały jakieś dodatkowe koszty lub nastąpiły  zmiany, Firma deweloperska będąca członkiem PZFD powinna uprzedzić o tym fakcie, a w razie gdyby mogło to prowadzić do wzrostu ceny lokalu, uzyskać zgodę Klienta na wskazane zmiany w formie pisemnej – chyba, że strony uzgodniły inny sposób postępowania w razie zaistnienia wyżej opisanych okoliczności;

III. Po zakończeniu inwestycji:
1. Firma deweloperska będąca członkiem PZFD  pozostawi teren realizacji inwestycji uporządkowany i zagospodarowany zgodnie z ustalonym wcześniej planem, a jeżeli przedmiotem umowy jest wykonanie lokalu „pod klucz” – lokal Klienta będzie przekazywany:  czysty,  gotowy do zamieszkania;
2. Klientowi zostaną wręczone odpowiednie instrukcje i gwarancje oraz zostanie on poinformowany o zasadach prowadzenia prac konserwacyjnych i eksploatacji;
3. Niezwłocznie i w uzgodnieniu z Klientem zostanie ustalona data usunięcia usterek, które mogą pojawić się w okresie gwarancji lub rękojmii;
4. Firma deweloperska podejmie działania w celu zorganizowania zarządu nieruchomością oraz udzieli pomocy przy organizowaniu wspólnot mieszkaniowych;

Zasady obowiązujące Klienta kupującego nieruchomości mieszkaniowe

I. Przed rozpoczęciem inwestycji:
1. Klient, który planuje zakup mieszkania powinien zebrać informację o kilku firmach sprzedających  mieszkania i upewnić się jakiego mieszkania poszukuje;
2. Klient powinien upewnić się czy ma wystarczającą ilość środków pieniężnych, które są niezbędne do nabycia planowanej inwestycji;
3. Klient powinien przy wyborze Firmy deweloperskiej sprawdzić czy posiada ona odpowiednie doświadczenie, które jest niezbędne do realizacji planowanej przez niego inwestycji;
4. Klient powinien upewnić się czy umowa jest dla niego jasna i zrozumiała  oraz czy została podpisana  przez dwie strony;
5. Klient powinien upewnić się jaki jest stan prawny terenu na którym Firma deweloperska realizuje inwestycję; ( np. sprawdzić akt własności i pozwolenie na budowę);

II. Podczas realizacji inwestycji:
1. Klient powinien starać się utrzymywać dobre stosunki z Firmą deweloperską a jeżeli ma jakieś wątpliwości lub zastrzeżenia  do realizowanej inwestycji powinien je jak najszybciej wyjaśnić;
2. Klient powinien informować na piśmie o planowanych zmianach;
3. Klient zobowiązany jest  dokonywać płatności w terminach ustalonych w umowie oraz przestrzegać pozostałych warunków umowy;

III. Po zakończeniu inwestycji:
1. Klient powinien niezwłocznie informować o stwierdzonych usterkach zgłaszając je na piśmie;
2. Klient powinien przystąpić do zawarcia umowy notarialnej kupna lokalu w wyznaczonym terminie;
3. Klient zobowiązany jest:
a. użytkować lokal zgodnie z jego przeznaczeniem i instrukcją obsługi,
b. dbać o  nieruchomość wspólną i własność innych współwłaścicieli,
c. pokrywać koszty związane z eksploatacją mieszkania i utrzymaniem nieruchomości wspólnej od chwili przejęcia lokalu;

Przepisy Końcowe

I. Realizacja postanowień kodeksu:
1. Wszelkie sprawy związane z naruszeniem przepisów niniejszego Kodeksu rozstrzygane są przez Zarząd PZFD;
2. Każde naruszenie postanowień niniejszego Kodeksu może być zgłoszone do Biura Skarg i Wniosków przez Klienta. Zgłoszenie takie powinno mieć formę pisemną i zawierać wszelką przydatną dokumentacje naruszenia postanowień Kodeksu;
3. O toczącym się postępowaniu musi być poinformowany zainteresowany podmiot. Klient powinien otrzymać pisemną odpowiedź o sposobie rozstrzygnięcia skargi w terminie 30 dni;
4. W przypadku stwierdzenia przez Zarząd naruszenia postanowień Kodeksu przez Firmę deweloperską, Zarząd wyznaczy przedsiębiorcy odpowiedni termin ostatecznego odstąpienia od praktyk naruszających Kodeks. W przypadku notorycznego naruszenia Kodeksu przez przedsiębiorcę, Zarząd może wykluczyć go z członkostwa w PZFD oraz podać tę informację do publicznej wiadomości;
5. Pozwana Firma deweloperska zostanie poinformowana o orzeczeniu Zarządu oraz o nałożonych na nią ewentualnych sankcjach. Informacje te zostaną również podane do wiadomości wszystkich członków PZFD;

II. Zmiany Kodeksu:
1. Zarząd PZFD może wprowadzić zmiany i poprawki do niniejszego Kodeksu w dowolnym czasie, które zostaną podane do publicznej wiadomości.